Læserbrev bevaring af stationsbymiljøet i Ølgod

Læserbrev

Er der ingen der tænker på at bevare stationsbymiljøet i Ølgod?

I år er det 150 år siden at den Vestjyske længdebane blev etableret. Skal jubilæet fejres ved nedrivning af bygning, som i mange år har været med til at fortælle historien om da Ølgod gik fra kirkeby til stationsby? Bygningen Vestergade 7-9 er opført kort tid efter at jernbanen kom til byen og er med til at underbygge gadeforløbet mellem station og kirke. Byens to knudepunkter.

I forbindelse med ombygning af kulturhuset i Ølgod påtænker Byrådet at nedrive Vestergade 7-9 for at skabe plads til en ankomstplads. En plads med en placering hvor stort set ingen ankommer. Men ikke nok med at man nedriver en bevaringsværdig bygning, så sker det også som et indgreb i udpeget kulturmiljø. Udpeget i såvel kommuneplanen som i screening af kulturmiljøer, som Arkitektskolen Aarhus har udført. Professor ved arkitektskolen Mogens Morgen holdt forleden foredrag i Bevaringsforeningen, hvor han fremhævede Varde og Ølgod som steder med stor kulturhistorisk værdi.

Hvad betyder det så for kulturmiljøet at en bygning fjernes? Det betyder at en del af helheden mistes. At en del af historiefortællingen mistes. Der kommer et hul i husrækken. Og hvad dukker så op i stedet? Det gør et ombygget kulturhus, der ikke er indpasset i kulturmiljøet. Heller ikke efter ombygning.

Nogen mener at Vestergade 7-9 ser slidt ud. Men et alternativ til nedrivning er forskønnelse. Hvis vi andre ser slidte ud går vi nok til frisør eller køber nyt tøj. Vi går ikke til bedemanden.

Opfordring: indsend høringssvar til lokalplanforslag 24.01.L13 senest 7. februar 2025.

Med venlig hilsen

På vegne af Bevaringsforeningen for Varde Kommune

Henning Jensen

Formand

Kulturmiljøbeskrivelse fra Kommuneplan

Vestergade 7-9
Projektforslag efter fjernelse af Vestergade 7-9
Bevaringsforeningens forslag med bevaring af Vestergade 7-9, som del af kulturmiljøet langs Vestergade og med ankomsttorv mellem bebyggelsen og renoveret kulturhus